MM#1: Jak rozumět světu médií s Janem Jirákem
Jak média ovlivňují náš každodenní život? Můžeme ještě vůbec rozhodnout, jestli si je pustíme k tělu, nebo už jsou naší součástí? A je užitečnější mediální detox, nebo mediální hygiena? Jak začít kriticky přemýšlet o médiích? A dokážeme současný technologický vývoj plně pochopit? V úvodním díle nové podcastové série Mediální minimum si Lucie Šťastná povídá o těchto otázkách s jedním ze zakladatelů mediálních studií v České republice – Janem Jirákem. Poslechněte si ho na Spotify, Apple Podcasts, Podcast Addict, Buzzsprout, Podcast Index nebo platformě Podchaser.
„Masová média jsou jako pískoviště“
Na úvod rozhovoru Lucie Šťastná položila na první pohled jednoduchou otázku, co jsou média. Jan Jirák tento pojem vysvětlil malým historickým okénkem, ve kterém připomněl, co byla masová média, která jsme používali ještě před rozšířením internetu, a co jsou média nová. Masová média podle něj dokázala dodat stejné sdělení velkému počtu lidí. Noviny, rozhlas, televize nebo film dokázaly vytvořit pocit, že jsme součástí nějakého velkého celku, věděli jsme, že k nim mají přístup i všichni ostatní. Pak se ale objevila média, která zasahují do našeho soukromí. Jirák mluví o nové epoše, ve které média sice dokážou dodat komukoliv prakticky cokoliv, ale nevytvářejí veřejný prostor, míchají to, co je soukromé a co je veřejné.
„Masová média jsou jako pískoviště, učí nás být s ostatními a co máme společné. Nová média nám toto pískoviště dodávají domů, ale současně nám boří dveře,“ vysvětluje rozdíly mezi masovými médii a médii nového typu Jan Jirák.
Dnešní média už jsou naší součástí
V další části rozhovoru se Jan Jirák zamýšlel nad tím, jak média ovlivňují náš každodenní život a jestli je možné je od našeho života ještě oddělit a na chvíli třeba odsunout stranou. „Média nás jen neprovázejí, ale jsou součástí našeho života. Ona ho spoluvytvářejí, spoluvytvářejí to, v čem se pohybujeme, co děláme, na co spoléháme, čeho se bojíme. Je to pro nás prostředí.“ Jan Jirák se domnívá, podobně jako nizozemský mediální teoretik Mark Deuze, že v dnešní době už nejde oddělit naše vlastní já od médií. Média jsou podle něj už natolik vrostlá do našeho života, že už jsme součástí médií a média jsou součástí nás.
Podle Jiráka jsou úvahy o odpojení se od médií, abychom si od nich trochu odpočinuli, neperspektivní. Mnohem užitečnější by bylo hledat cesty, jak být s médii a nezbláznit se. Spíše než o mediálním detoxu proto Jan Jirák doporučuje přemýšlet o vlastní mediální hygieně, tedy zdravém používání médií. Tím myslí naučit se omezovat v jejich užívání tak, abychom se nezničili.
Představují nástroje umělé inteligence novou mediální epochu?
V závěru rozhovoru se Jan Jirák zamyslel i nad současným rychlým vývojem nástrojů umělé inteligence a tím, jestli půjde o úplně novou mediální epochu, ve které budeme muset začít přemýšlet o médiích úplně jinak. Z jeho pohledu je to nyní těžké odhadnout. „My bychom si měli zvyknout, že s médii žijeme, aniž bychom jim mohli úplně porozumět, pro nás můžou zůstat v mnohém nepochopitelné, ale přesto tady pořád budou.“
Podle Jiráka bychom se měli smířit s tím, že vývoj je rychlejší než naše schopnost ho myšlenkově zpracovávat a rozumět mu, takže v určitých fázích technologického vývoje ještě nedokážeme domyslet, jaké budou jeho důsledky, nebo co bude znamenat v delším časovém horizontu. Je ale podle něj důležité se konkrétně o nástrojích umělé inteligence vzdělávat, to by mělo být součástí všeobecného vzdělání jako přípravy na budoucí život ve společnosti.
Jak začít kriticky přemýšlet o médiích?
Bez ohledu na to, jaký typ média člověk používá, je dobré si klást otázku, proč věříme to, čemu věříme. Je to tím, že slyšíme něco hezkého o někom, kdo je nám sympatický? Proč to s námi udělalo to, co to se námi udělalo? Co to v nás oslovilo? Podle Jana Jiráka se tento přístup dá použít na jakékoliv sdělení, které se k nám dostane, třeba i od druhých lidí, ne pouze z médií.
V závěru Jan Jirák shrnul hlavní poselství celého rozhovoru. Média jsou podle něj nesmírně důležitou součástí našeho života, spoluvytvářejí ho, a proto je naprosto zásadní se o nich naučit přemýšlet. „Naučit se o tom přemýšlet a zvyknout si na to, že o tom přemýšlím, je asi to nejdůležitější poselství, které jsem chtěl říct,“ uvedl.
Tipy k dalšímu přečtení, poslechu nebo zhlédnutí:
Mark Deuze. Media life: Život v médiích. Praha: Karolinum, 2015 (orig. vyd. 2012). K prohlédnutí na Google books.
McLuhan, Marshall. Jak rozumět médiím. Extenze člověka. Praha: Mladá fronta, 2011.
Jirák, Jan a Barbara Köpplová. Média a společnost. Praha: Portál, 2003.
Jirák, Jan a Barbara Köpplová. Masová média. Praha: Portál, 2009.