Letní speciál Rozprav o médiích #2: Lesk a bída regionální žurnalistiky
Aneb Nejzajímavější momenty z nejposlouchanější epizody a bonusových dílů k ní
V druhém speciálu letních Rozprav o médiích jsme se vrátili k nejposlouchanější epizodě uplynulé sezóny a bonusovým rozhovorům k ní – šlo o Rozpravy z října roku 2024 s názvem Lesk a bída regionální žurnalistiky.
Pozvání přijali 3 hosté: Lenka Waschková Císařová, docentka na Katedře mediálních studií a žurnalistiky na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně, která se dlouhodobě věnuje tématu regionální žurnalistiky a lokálních médií, Roman Gallo, šéfredaktor redakcí Deníku, které patří do portfolia vydavatelství Vltava Labe Media, a Jan Žabka, redaktor a spoluzakladatel regionálního publicistického webu Okraj.cz.
Poslechněte si druhý letní speciál Rozprav o médiích. Najdete ho na Spotify, Apple Podcasts, Podcast Addict, Buzzsprout, Podcast Index nebo platformě Podchaser. Pokud vás zajímá rekapitulace speciálu, čtěte dále.
Máme v Česku zpravodajské pouště?
Na úvod speciálu jsme si připomněli, co zaznělo v hlavní diskusi o stavu regionální žurnalistiky v Česku. Hosté se například pustili do debaty o tom, zda v Česku existují tzv. „zpravodajské pouště“ – tedy místa, kde lidé nedostávají relevantní a kvalitní informace. výzkumnice Lenka Waschková Císařová pojem přiblížila a upozornila, že i u nás jsou regiony, kde chybí kritická či hloubková žurnalistika. Šéfredaktor Deníku Roman Gallo ale oponoval tím, že díky síti 70 redakcí pokrývá Deník celé území a žádné pouště tu tedy nevnímá. Jan Žabka z webu Okraj.cz dodal, že dle jeho názoru jde spíše než o pouště o „fata morgánu“ – zprávy existují, ale z jeho pohledu chybí investigativní, hloubková žurnalistika, která by se například zaměřila na fungování „mocných“ v daných regionech.
Poslechněte si Rozpravy o médiích s názvem Lesk a bída regionální žurnalistiky
Proč jsou malá lokální média důležitá?
V následující části speciálu jsme čerpali z bonusových rozhovorů se všemi třemi hosty. V prvním bonusovém rozhovoru Lenka Waschková Císařová z Masarykovy univerzity přiblížila význam a fungování malých lokálních médií. Zdůraznila, že i když jsou často neviditelná z pohledu celostátního mediálního prostoru, pro obyvatele konkrétních regionů představují mnohdy jediný zdroj informací. Popsala, že lokální redakce obvykle tvoří jen jednotky lidí doplněné o síť externích spolupracovníků – od historiků přes sportovní nadšence až po freelancery. Specifikem těchto médií je i to, že v jedné osobě se často spojuje role novináře a podnikatele, což přináší řadu výzev a dilemat.
Poslechněte si celý rozhovor s Lenkou Waschkovou Císařovou
A v čem je jiná regionální žurnalistika pod vydavatelem celé sítě regionálních médií?
V bonusové epizodě se k tématu fyzických redakcí vyjádřil Roman Gallo z Deníku. Přiznal, že kamenné redakce v každém okresním městě jsou dnes luxusem, který si média kvůli omezeným rozpočtům nemohou dovolit – peníze proto raději směřují přímo do lidí a tvorby obsahu. Zároveň ale zdůraznil, že práce v regionální žurnalistice má pro mladé novináře jedinečnou hodnotu: jde o „práci v první linii“, kde se denně setkávají s lidmi, o kterých píší, a učí se novinařině v její nejzákladnější a nejbezprostřednější podobě. Deník podle něj navíc nabízí širokou škálu profesních cest – od digitálních editorů přes sportovní reportéry až po multimediální pozice – a díky své silné online čtenosti i pozici nejsilnějšího zdroje místních informací v řadě okresů je prostředím, kde mohou začínající novináři získat zkušenosti napříč celým spektrem mediální práce.
Poslechněte si celý rozhovor s Romanem Gallo
A jak může fungovat malý regionální investigativní web?
Jan Žabka v bonusovém rozhovoru přiblížil, jak vznikl a funguje regionální web Okraj.cz, který se zaměřuje na Moravskoslezský kraj. S kolegy se rozhodli vrátit z pražských médií do rodného regionu, protože jim chyběla kvalitní hloubková žurnalistika. Okraj.cz nevydává tak pravidelně a co do kvantity, ale soustředí se na investigativní a kontextové články s přidanou hodnotou. Zároveň se věnuje mediálnímu vzdělávání, debatám a komunitním aktivitám. Jak Žabka zdůraznil, práce na projektu znamená fungovat „na všech frontách“ – kromě samotné novinařiny řeší financování i propagaci článků, které musí přizpůsobit povaze sociálních sítí. I když je to časově i organizačně náročné a tým tvoří jen tři lidé, výsledkem jsou podle něj kvalitní texty a práce, ve které vidí smysl.
Poslechněte si celý rozhovor s Janem Žabkou
Speciál i samotné epizody, které ve speciálu zazněly, si můžete poslechnout na svých oblíbených platformách. Zde naleznete Linktree s jednotlivými odkazy.